Nonja van der Ark vertelt: "Taal in Beweging is een nieuw project van bibliotheek Kennemerwaard. Het is onderdeel van het Taalhuis.
Taal in Beweging is een andere manier van denken en werken om met name de laaggeletterden die in Nederland de bassischool hebben afgerond (NT1-ers) te verleiden zichzelf te ontwikkelen op het gebied van de basisvaardigheden taal en rekenen en digitale vaardigheden.
Net als veel organisaties hadden ook wij moeite om de NT1-ers te bereiken. Het was tijd om het roer om te gooien en eens goed naar onze eigen werkwijze te kijken. We merkten dat we vanuit ons (overigens prachtige) aanbod werkten. Mooie leermethodieken met boekjes die goed pasten bij hoe wij, niet laaggeletterden, gewend zijn te leren. Leermethodieken die passen bij onze ‘schoolmanier’ van leren. Maar past die manier van leren wel bij NT1-ers? De schoolgeschiedenis van veel NT1-ers is niet altijd heel prettig geweest. Zoek je dan als volwassene in eerste instantie weer een manier van jezelf ontwikkelen die lijkt op het schoolsysteem?
Wij vroegen ons dat af en besloten met mensen in gesprek te gaan op plekken waar we NT1-ers verwachtten. We zochten contact met de Voedselbank, met basisscholen en met hulpverlenende en welzijnsorganisaties. We spraken veel NT1-ers en luisterden naar waar zij tegen aanliepen op het gebied van basisvaardigheden en digitale vaardigheden. Het was tijd om te gaan ‘omdenken’. Zo ontstond Taal in Beweging.
Bij Taal in Beweging staat samenwerking met hulpverlenende/maatschappelijke/welzijns/vrijwilligersorganisaties centraal. Vanuit de behoefte en bij voorkeur in samenwerking met de NT1-ers organiseren we een activiteit. De activiteit is gericht op cultuur, geschiedenis, duurzaamheid of gezondheid.
Enkele voorbeelden:
Voor en na elke activiteit zijn er ontmoetmomenten. Deze staan in het teken van uitleg en doel van de activiteit. In het ontmoetmoment achteraf staat het leren centraal. Het leren gebeurt op de volgende manier:
Door in gesprek te gaan, te luisteren naar de behoefte en ons eigen aanbod los te laten ontstaan er nieuwe werkvormen. Zo hebben we voor ouders van een basisschool in Alkmaar op verzoek een workshop ‘Kinderfeestjes organiseren’ gegeven. De basis van de workshop was een spannend verhaal met opdrachten. Een echt ‘taalfeestje’ dus! Vanuit deze workshop kwam de vraag om een workshop traktaties maken te organiseren. Bijzonder om te merken dat het ouders wel lukte om de plaatsjes op internet te vinden maar dat zij vast liepen bij het lezen van de recepten. Hieruit kwam weer de vraag naar een workshop surprise en gedichten maken voor ouders en kinderen.
Ouders zijn enthousiast. Een aantal ouders wil helpen met organiseren van workshops voor andere ouders. Zo ontstaat op een natuurlijke wijze een ‘Train de Trainer’ principe.
Met Taal in Beweging vinden wij de NT1-ers en ondersteunen en begeleiden wij hun persoonlijke ontwikkeling op het gebied van basisvaardigheden en digitale vaardigheden. Op een manier die past bij de behoefte van de NT1-ers. Met ‘Taal in Beweging’ is niet alleen de taal in beweging maar zijn vooral wij in beweging.
Nonja van der Ark
Accountmanager participatie en zelfredzaamheid
Bibliotheek Kennemerwaard
n.vanderark@bknw.nl
06-24768182