In noordelijk Noord-Holland werden in augustus 11.199 WW-uitkeringen verstrekt. Een daling van bijna 500 uitkeringen (-3,4%) ten opzichte van juli. De daling was sterker dan landelijk (-3,1%). Ten opzichte van augustus 2021 was de daling in regio Zaanstreek-Waterland (-35,3%) zelfs de sterkste van heel Nederland. Ook voor Noord-Holland Noord (-29,9%) en Zuid-Kennemerland en IJmond (-33,3%) was de daling afgelopen jaar groter dan landelijk (-28,7). De daling was in de meeste sectoren sterk, maar vooral bij uitzendbedrijven (-20%) daalde het aantal WW-uitkeringen in noordelijk Noord-Holland het afgelopen jaar sterker dan landelijk (-15%).
Een sector waarin naar verhouding veel uitzendkrachten werkzaam zijn, zijn de klantcontactcentra. In deze sector is de vraag naar personeel het afgelopen jaar aanzienlijk toegenomen waarbij, zeker gedurende de corona-pandemie, toen veel tijdelijk personeel op uitzendbasis werd aangenomen. In de afgelopen periode is bij klantcontactcentra veelal de aandacht verschoven van hard-commercieel naar meer dienstverlenend. Dit komt mede door een wet die telefonische acquisitie vanaf 1 juli 2021 heeft beperkt. In noordelijk Noord-Holland komt dat ook tot uitdrukking in de vacatures. Zo is de vraag naar commerciële outbound medewerkers al langere tijd stabiel maar beperkt, terwijl de vraag naar medewerkers klantenservice met name het laatste jaar sterk is gestegen. Met meer dan 300 openstaande vacatures voor medewerkers klantenservice in het tweede kwartaal van 2022 is de vraag in noordelijk Noord-Holland meer dan tien maal zo groot als naar klantcontactmedewerkers-outbound.
Klantcontact als overstapberoep
Door de diversiteit aan werkzaamheden, biedt de sector ook mogelijkheden voor mensen die willen overstappen vanuit een andere sector. Tijdens de corona crisis hebben veel mensen uit de detailhandel en de horeca deze overstap gemaakt. Eerder zag UWV ook bijvoorbeeld secretaresses en receptionisten deze overstap al maken. Vaak kunnen mensen vanuit een ander sector na een korte training de overstap maken maar in een aantal gevallen, bijvoorbeeld in de ICT of bij financieel specialisten, is specifieke, vakinhoudelijke kennis noodzakelijk.
Meer informatie over de arbeidsmarktontwikkelingen in klantcontactcentra is te vinden op Werk.nl