Schrijf u in voor de nieuwsbrief
Meld u aan
voor onze
nieuwsbrief

Samen met BNNVARA een pakket voor het bedrijfsleven

  • DateDinsdag 22 juni 2021

Vanaf donderdag 17 juni kan het Nederlandse bedrijfsleven gebruikmaken van een speciaal pakket waarmee zij direct aan de slag kan met zijn taalvriendelijkheid. Het ‘Lekker Duidelijk Startpakket’ is het resultaat van een samenwerking met BNNVARA. Het pakket kwam tot stand dankzij een donatie van de BNNVARA-leden.


Het initiatief komt vanuit de omroep omdat zij zich wil inzetten voor een toegankelijke en gelijkwaardige samenleving waarin iedereen mee kan doen. Recente voorbeelden zoals de onduidelijke communicatie rondom de coronavaccinatie en de toeslagenaffaire laten zien hoe actueel dit thema is.

 

Laaggeletterdheid onder klanten én eigen werknemers

Nederland kent op dit moment zo’n 2,5 miljoen mensen die moeite hebben met lezen, schrijven en/of rekenen. Daardoor hebben zij vaak ook moeite met digitale vaardigheden. Veel bedrijven houden daar nog te weinig rekening mee in hun (dagelijkse) communicatie richting klanten én eigen werknemers. 

Het Lekker Duidelijk Startpakket is gratis te downloaden via de website van Stichting Lezen en Schrijven. In het pakket zit een sneltest waarmee bedrijven op een laagdrempelige manier kennismaken met het onderwerp laaggeletterdheid. Daarnaast bevat het pakket vijf checklists met tips om in woord, beeld en digitaal voor álle Nederlanders taalvriendelijker te zijn.

 

"Word taalvriendelijker!”

Geke van Velzen, directeur-bestuurder Stichting Lezen en Schrijven: “Ons doel is om bedrijven aan te sporen om taalvriendelijker te worden en daarmee toegankelijk te zijn voor iedereen. Er moeten echt nog grote stappen gezet worden in het Nederlandse bedrijfsleven. Want ook onder klanten en werknemers komt veel laaggeletterdheid voor. Het loont voor bedrijven om te investeren in taalvriendelijkheid. Het zorgt voor korter en beter contact met klanten, veiligere situaties op de werkvloer én de productiviteit en kwaliteit gaan omhoog.”

 

Astrid Joosten en Sahil Amar Aïssa in actie

Speciaal voor de lancering namen BNNVARA-presentatoren Astrid Joosten en Sahil Amar Aïssa twee bedrijven onder de loep. Samen met een Nederlander die moeite heeft met lezen en schrijven bekeken zij hoe taalvriendelijk de Nederlandse Spoorwegen en de KPN zijn. Hun bevindingen – inclusief een reactie van beide bedrijven – zijn hier te zien. 

Astrid Joosten: “2,5 miljoen mensen die moeite hebben met lezen en schrijven! Dat is een hele grote groep waar weinig tot geen rekening mee wordt gehouden. Daar willen we, samen met de BNNVARA-leden en Stichting Lezen en Schrijven, verandering in brengen.”

 

Taboe 

Voor Sahil Amar Aïssa is laaggeletterdheid een bekend onderwerp. Vorig jaar was hij de speciale ambassadeur van de Week van Lezen en Schrijven. Ook in zijn serie ‘Make Holland Great Again’ wijdde hij een aflevering aan dit thema. 

Sahil: “Wat ik tijdens Make Holland Great Again te weten ben gekomen, is hoe weinig ik en heel veel Nederlanders over laaggeletterdheid weten. Dat is ook niet heel gek. Veel mensen praten er niet over door het taboe wat eromheen hangt. Het is een vergeten groep, nou ja groep… 2,5 miljoen mensen is een groot deel van de samenleving. Bedrijven houden te weinig rekening met hen. De status quo moet veranderen en hopelijk zwengelt dit pakket dat een beetje aan.”

 

Bron: Stichting Lezen en Schrijven